Post-it, het bekende gele kleefbriefje, gaat digitaal. Daarmee hoopt maker 3M een jonge generatie internetgebruikers aan zich te binden. Maar de concurrentie op het gebied van notitie-apps is moordend.

De Post-it briefjes, wie kent ze niet. De handige gele briefjes met kleefstrip zijn uitgegroeid tot ware kantoorvrienden, maar vaak dienen ze ook als geheugensteuntje op de koelkast of in de gezinsadministratie. Daarmee zijn ze bijna onmisbaar geworden voor een grote groep mensen. En dat terwijl de briefjes bij toeval zijn uitgevonden.

Onderzoeker Spencer Silver van technologiebedrijf 3M poogt in 1970 een sterk hechtende lijm te ontwikkelen die papier aan elkaar lijmt zonder dat het loslaat, schrijft Quest. Hij slaagt niet en stopt met experimenteren.

Collega Art Fry pakt Silvers werk vier jaar later op. Fry ergert zich aan het feit dat de bladwijzer steeds uit zijn muziekboek valt. Hij denkt aan het experiment van Silver en sleutelt verder aan de juiste formule. Eerst is de lijm te dik en laat het resten achter. Vervolgens is de lijm te dun en blijven de briefjes niet plakken. Pas na anderhalf jaar experimenteren vindt hij het juiste mengsel.

Marketingafdeling niet enthousiast

De marketingafdeling van 3M is niet direct enthousiast over de uitvinding van Fry. Maar dan komt zijn verleden als straatverkoper van pas; met zijn vlotte babbel haalt hij de afdeling over om bij wijze van proef de kleefbriefjes uit te delen.

In de Amerikaanse stad Boise in de staat Idaho blijkt de actie een groot succes. 3M geeft de notitievellen gratis weg in alle kantoren van de stad en de medewerkers van de kantoren zeggen daarna toe om de blokjes te kopen.

Digitale concurrentie

Ruim dertig jaar later zijn de briefjes nog steeds een succes. Post-it brengt naar schatting jaarlijks 1 miljard dollar in het laatje van 3M. Daarmee zijn de gele briefjes goed voor ongeveer een kwart van de omzet van de consumentendivisie, waar Post-it onder valt.

Maar de klad zit erin. De opbrengsten van de consumententak groeien sinds 2010 steeds minder hard, blijkt uit het jaarverslag van vorig jaar (pdf). Of dat te wijten is aan de dalende populariteit van Post-its is onbekend, omdat 3M de verkopen van de kleefbriefjes niet apart vermeldt. Feit is wel dat notitieblokken kampen met digitale concurrentie door de opkomst van smartphones en tablets.

App van Post-it

Dat ziet 3M-topman Michael Vale ook, dus zet hij in op digitale vernieuwing. Daarmee wil hij Post-it relevant houden voor de nieuwe generatie die rond de eeuwwisseling is geboren en binnenkort de arbeidsmarkt op gaat, zei Vale december vorig jaar tijdens een bijeenkomst voor investeerders.

Vorig jaar startte Post-it een bescheiden samenwerking met de notitie-app Evernote. Nu komt Post-it met een eigen app. Daarmee kun je foto's maken van maximaal 50 verschillende Post-its en die op een digitaal prikbord zetten. Voorlopig is de applicatie enkel beschikbaar voor iOS, het mobiele besturingssysteem van Apple. Of er in de toekomst ook een Android-versie komt, is nog niet bekend.

Notitie-apps te over

De app van Post-it geeft de kleefbriefjes een nieuwe digitale dimensie, maar zo uniek als de Post-its waren in de jaren tachtig is deze app bij lange na niet. Het barst van de notitie-apps in de downloadwinkels van Apple, Google en Microsoft. Neem Evernote, waar 3M nota bene mee samenwerkt. Dat bedrijf werkt al zes jaar aan software om allerhande digitale notities te maken en te bundelen. Post-it loopt daarin mijlenver achter.

Gelukkig voor 3M is het voor de inkomsten niet enkel afhankelijk van de gele briefjes. De multinational produceert ruim 50.000 artikelen, variërend van plakband tot een reeks goederen die in de industrie worden gebruikt. Vorig jaar bedroeg de nettowinst 4,7 miljard dollar.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl